Tehtaanjohtaja ja autonkuljettaja toista päivää vanhan Innovan kanssa tyytyväisinä tehtaan parkkipaikalla
Täällä tehtaanjohtajatasolla auton pitää olla Toyota Innova. Emme olisi piitanneet tila-autosta, mutta muut tarjolla olevat autot eivät olisi olleet Mikon arvolle ja asemalle soveliaita. Autot ovat Intiassa valmistettuja, tuontiautot ovat harvinaisia. Emmehän mekään voineet tuoda verovapaata autoa mukanamme, se vaan ei onnistu Intiassa. Lukijan ei myöskään tarvitse nolostua jollei heti tunnista Toytoa Innovaa. Toyota Innovaa on Intian lisäksi Indonesiassa, Thaimaassa ja Malesiassa.
Mikko peri edeltäjältään viininpunaisen Innovan. Sen paras puoli oli ruma väri. Punaisia autoja on niin harvassa että sen tunnisti hyvin. Mutta koska Babu kuljettaa meitä kuutena päivänä viikossa, tunnistaminen ei ollut ongelma. Babu tunnistaa meidät. On täysin mahdotonta päästä karkuun Babulta. Kun astumme ulos ravintolasta tai kaupasta, jossain surahtaa välittömästi auto käyntiin ja Babu on paikalla. Babulla on silmiä kuin Parvati-jumalalla käsiä.
Minä en tiedä autoista mitään enkä ole niistä kiinnostunut. Siitä asti kun marraskuussa seitsemän kuukautta sitten tänne muutimme, Babu on syöttänyt minulle pienissä erissä vihjeitä uudesta autosta. "Innova is best", "V-model is best". Joka kerran sanoin etten piittaa autoista mutta en mahda sille mitään että Babu kuten muutkin meille työtä tekevät kommunikoivat minun kauttani. Auto ei järin kiinnostanut Mikkoakaan. Mutta halusimme uuden auton koska vanhassa jarrut oli epäluotettavat, ratti tärisi ja renkaat olisi pitänyt vaihtaa. Babulle uusi auto antanee arvovaltaa kuljettajien keskuudessa. Koska melkein kaikki täällä liikkuvat kuljettajan kyydissä, voi kuvitella mikä määrä kuskeja roikkuu ravintoloiden, klubien ja kauppakeskusten parkkipaikoilla. Kuskit rupattelevat keskenään ja tämä on yksi niistä monista kanavista miten kaikki tietävät kaikkien asiat.
Mikko luuli tilanneensa auton huhtikuussa ja toimitusaika oli 20 päivää. Toukokuussa Mikko kyseli jokos uusi auto seisoo tehtaan pihalla. Ei seissyt koska sitä ei oltu tilattu. Mikko oli antanut tilausmääräyksen jollekin, joka oli delegoinut sen jollekin, joka oli delegoinut sen jollekin, aina astetta alemmaksi. Kukaan ei tiedä miten alas tämä ketju meni, mutta auto oli tilaamatta ilman että se oli kenenkään syy. Sitten otettiin selvää mitä mallia Innovaa olisi pikaisesti tarjolla. Mikon arvon mukaisen mallin saisi 20 päivässä mutta vain vaaleanvihreänä ja shampanjan värisenä. Nyt meistä tuli hankalia. Halusimme tummanharmaan auton. Taas joku delegoimaan asioita. Kesäkuun lopussa auto tilattiin, vaan väristä ei mitään takuuta.
Kun tulin neljän viikon lomalta, kuvittelin Babun pörhistelevän uuden auton kanssa lentokentällä. Hymyili apeana vanhan auton kanssa "No new vehicle, Madam". Babu ei koskaan sano "car", aina "vehicle". Sen jälkeen Babu toiveikkaana kertoi joka päivä että auton voi ilmeisesti hakea "tänään". Teimme päivittäin monimutkaisia suunnitelmia miten toimitaan jos "tänään" on tänään. Että Babu voi viedä minut johonkin ja siinä välissä hakee uuden auton ja tarvittaessa otetaan toinen auto ja toinen kuski minua kuljettamaan. Mikko tuli Suomesta kaksi viikkoa minun jälkeeni. Tällöin minua oli jo kaksi päivää kuljettanut Sundar, sijaiskuski sijaisautolla koska Babu oli järjestelemässä uuden Innovan rekisteröintiä. Viiden päivän ajan näin Babua vain harvakseltaan. Kävi hakemassa Mikon passikuvia rekisteröintiä varten, allekirjoituksia ja kertomassa että auto tulee ilmeisesti "tänään".
Eilen Babu saapui voitonriemuisena tehtaalle kuin sisäisen auringon valaisemana hymyillen jatkuvasti. Uusi tummanharmaa auto oli pihalla Poojan läpikäyneenä. Pooja on hindurituaali jossa uhrilahjalla kiitetään jumalia siitä hyvästä mikä on kulloinkin kohdannut. Babua ja meitä oli siunattu uudella autolla. Auto sai kukkaseppeleet ja nauhan ja suojelevat täplät keulaan ja perään. En tiedä oliko kukat ainoa mitä Babu uhrasi, mutta prosessi oli sen verran pitkä että jotain muutakin olisi jo voinut uhrata.
Babu ja tuliterä Pooja-pyhitetty Innova kotipihallamme jonne naapuruston vartijat kerääntyivät auton ympärille sitä ihailemaan.
3 kommenttia:
Oikeastaan Innovat ovat ekspattien autoja, eivät johtajien. Intialaiset johtajat ajattavat itseään reteästi henkilömallisilla limusiineilla, Toyota Corolloilla, jotkut vielä sitäkin hienommilla autoilla. Mutta kun ekspateilla on tyypillisesti aina välillä isompia kuljetustarpeita - joillain on jopa niin hyviä ystäviä, että tulevat tapaamaan heitä Chennaihin - niin tila-autot ovat järkeviä. Monsuunin takia korkeammasta maavarastakin on hyötyä. Ja tila-autojen valikoima on aika suppea: Tatalla ja Mahindralla on jättikokoiset tila-auto-maasturit. Ja sitten on tämä Innova.
Hauska kirjoitus!
Eikö tämä lama iskenyt Intiaan ollenkaan? Käsitin että maailma on kärsinyt tuskaa kun tehtaiden, satamien ja autokauppoja parkkipaikat täyttyvät myymättömistä autoista, kun niitä tuli liukuhihnalta lisää vielä kuukausia sen jälkeen kun kaikki lopettivat autojen oston. Intiassa tällaista jättimäistä ylitarjontaa ilmeisesti ei syntynyt sitten? Vai onko autojen toimitus yksinkertaisesti aina hidas ja arvaamaton prosessi?
Autoasia on kovin monimutkainen. Mikko osaa kertoa siita enemman. Esimerkiksi se Tatan mullistava halpa-auto Nano - halvin versio n.1800 euroa - on toimitettu kai vain yhdelle ostajalle koska maanomistuslakien vuoksi suunniteltua tehdasta ei ole saanut rakentaa Intiaan.
Lähetä kommentti