maanantai 10. tammikuuta 2011

Liikennevalojen salat

Täällä on monenlaisia punaisia liikennevaloja. Sellaisia, joita ei ole tarkoitus noteerata lainkaan ja sitten on sellaisia länsimaalaistyyppisiä, joihin pysähdytään. Sitten on vielä erilaisia välimuotoja, punaisia valoja, joita lähestyessä hiljennetään vauhtia ja sellaisia, joissa pysähdytään ja jatketaan välittömästi.

Kaikki nämä valot näyttävät ihan samanlaisilta, jotenkin pitää vaan tietää mikä merkitys milläkin on. Lisäksi joittenkin valojen toiminta vaihtelee vuorokaudenajan mukaan. Aikaisin aamulla ja myöhään illalla suurin osa valoista on muuttunut kategoriaan “ei mitään väliä” tai “hidasta vähän” tai korkeintaan “stop-and-go”. Olen myös huomannut, että poliisin läsnäololla on suuri merkitys. Aika monet punaiset valot muuttuvat “länsimaisiksi” ja lopuissakin vähintään hidastetaan kun poliisi on katsomassa.

Miten ihmeessä vieraspaikkakuntalainen voi tietää miten missäkin valoissa kuuluu toimia. Ongelmaa ei tietysti ole jos voi seurata muita, mutta joskus käy niin onnettomasti, että lähestyy valoja ensimmäisenä eikä ole ketään jonka esimerkkiä voisi noudattaa. Syntyy helposti vaaratilanteita kun joku ulkomaalainen tollo pysähtyy valoissa, joissa ei ole tarkoitus edes hiljentää.

Joku tekninen ratkaisu pitäisi löytää, mieluiten helposti ja halvalla toteutettavissa oleva. Vilkkuva punainen voisi tietysti auttaa jotain, mutta en tiedä riittäisikö se kun näitä vaihtoehtoja on niin monia. Voisiko ratkaisuna olla vaikka se, että valot vilkkuisivat jotain morsekoodia? Tai sitten vilkkuvia yhdistelmävaloja. Vaikka niin, että kiinteään punaiseen saisi suhtautua nykykäytännön mukaisesti miten haluaa, vilkkuva punainen tarkoittaisi samaa kuin punainen länsimaissa, vilkkuva punainen ja keltainen samaa kuin stop-merkki ja vilkkuva punainen ja vihreä hidastamista?

Ehdotuksia?

7 kommenttia:

Kaarina kirjoitti...

Paikalliseen mentaliteettiin sopii tietenkin monimutkaiset säännöt joita kukaan ei kuitenkaan noudata.Joten en usko että erilaisten punaisten valojen lanseeraus toisi ratkaisua. Olen hyvin skeptinen yleensäkään ratkaisuun liikenteen suhteen. Tollo länsimaalainen ottaa ja hyväksyy riskin ajaessaan itse liikenteessä. Elämä on laiffii niin kauan kuin sitä kestää.

ilkka kirjoitti...

Vaikuttaa järkevältä ratkaisulta, tosin värikoodit voisi valita kansainvälstä esmerkkiä noudattaen. Vilkkuva keltainenhan (hiljennä) on Suomessakin käytössä. Amerikassa tunnetaan myös vilkkuva punainen (stop-merkki).

Unknown kirjoitti...

eikö isä joutunut jo johonkin kolariinkin näiden valosekoilujen vuoksi?

Kaarina kirjoitti...

No kyllä sai auton peräänsä kun pysähtyi äkisti kun vieressä ajava auto huomasi poliisin. Siksi olen mieluummin ajamatta täällä. Aamulla me kyllä mennään ratsastukseen isän kyydillä, mutta silloin ei ole paha liikenne vaikka toisaalta on juuri se tilanne ettei punaisiin pysähdytä.

Mikko kirjoitti...

Ilmeisesti vilkkuvalokokeiluja ollaan aloittelemassa. Satuin huomaamaan tänään liikennevalot, joissa oli kaksi vierekkäistä vilkkuvaa punaista valoa. Niitten merkitys näkyi olevan "ei huolta, senkun vaan ajat turhia hiljentämättä".

pia kirjoitti...

Luulisi että paras ratkaisu olisi olla ajamatta Intiassa.

Kaarina kirjoitti...

Olisi paras olla ajamatta, mutta aamuratsastus on ikuinen ongelma. Eli sinne me mennään yksin. Onneksi aamulla ei ole paha liikenne.

Jos vain ratsastuskoulu voisi muuttaa sääntöjään ja antaa ratsastaa illalla jolloin on myös viileätä. Se tosin vaatisi valaistuksen mutta se kannattaisi pidemmän päälle - tulisi enemmän jäseniä ja sitä kautta koulu vähitellen kannattaisi. Mutta tuntien klubin ja sen ihmiset ja Intian, en usko tähän skenaarioon lainkaan.