The Hindun artikkeli 9.4.2012 ”Chennain lentokentällä pitkä matka” kertoi oikeastaan
kaiken Chennain lentokentän nykytilasta. Viimeisimmässä Aasian lentokenttien
palvelulaadun arvioinnissa Chennain lentokenttä pääsi sijalle 153 tutkimuksessa
mukanaolleista 156 lentokentästä.
Chennain
lentokentän uudistamiseen on siis aihetta. Kolmivuotinen uudistamisprojekti
aloitettiin vuonna 2008, ennenkuin minä muutin Chennaihin. En usko, että pääsen
käyttämään uutta uljasta(?) kenttää ennen lähtöäni. Alussa oli tietysti
intialaiseen tapaan normaaleja vaikeuksia esimerkiksi maanlunastusten kanssa, mutta ei homma mene ihan
putkeen edes projektin loppusuoralla. Tämän vuoden uutisten kohokohtia:
- Tammikuussa, kuukautta ennen suunniteltua käyttöönottoa Airport Authority of India huomasi, että hissit, sähköjärjestelmät, paloturvallisuus ym vaativat viranomaistarkastuksia, joiden arvioitiin kestävän vähintään kolme kuukautta. Eli uudet kotimaan ja ulkomaan terminaalit valmistuvat huhtikuussa.
- Sähköt piti saada joulukuussa mutta saatiinkin vasta maaliskuussa (tätä ei ilmeisesti oltu huomattu silloin tammikuussa), lykkää valmistumisen kesäkuun alkuun.
- Toukokuussa vahvistettiin, että laitos vihitään käyttöön kesäkuun puolivälissä.
- Kesäkuun alussa lehdissä ihmetellään miten terminaalit voidaan ottaa käyttöön heinäkuussa kun palveluntarjoajista ei ole tietoakaan. Asiantuntijoitten mukaan sopimusten tekemisen jälkeen kestäisi ainakin 6 kuukautta saada ravintoloitten ym laitteet asennettua. AAI ei ole huolissaan ”heitämme sisään jotain peruspalveluja ja lisäämme loput myöhemmin”.
- Pari viikkoa myöhemmin lentokenttäjohtaja kertoo, ettei palveluntarjoajien kilpailutusta ole vielä järjestetty. Ei kiirettä, sillä käytämme elektronista kilpailutusta. Kun se on tehty, palveluntajoajat saavat kaiken valmiiksi kuukaudessa.
- Kesäkuun lopussa lentoyhtiöt kieltäytyvät kotimaan terminaalin koekäytöstä koska ”mitä järkeä olisi kokeilla terminaalia, jossa ei ole ravintoloita, loungeja, matkustajasiltoja eikä matkatavaroitten hallintajärjestelmää”. Palveluntarjoajien kilpailutusta ei ole vielä aloitettu.
- Heinäkuun puolivälissä kerrotaan, että kotimaan terminaalin matkustajasillat saapuivat pari päivää sitten Chennain satamaan. Oletetaan, että ne saadaan lentokentälle asti viikossa (yhteensä siis yhdeksän päivää, eli keskinopeudeksi tulee 0.14 km/h). Valmistajan asentajat odottelevat kentällä pääsevänsä asennustöihin, jotka tulevat kestämään kuukauden.
- Tänään kerrottiin, että kotimaan terminaali avataan 15.8 jälkeen, kunhan pääministeri Singhin ja Chief Minister Jayalalithaan kalenterista löytyy sopiva rako. Ravintola ym-palvelut järjestetään jollain väliaikaisratkaisuilla. Pysyvät sitten joskus myöhemmin.
- Näyttää siltä, että jos kaikki menee putkeen, kotimaan terminaali saatetaan siis ottaa käyttöön syyskuun alussa. Ulkomaan terminaali ensi vuoden alussa.
Ehkä terminaalit
eivät tule koskaan aivan valmiiksi ja ehkä niihin ei saada koskaan kunnon
ruokapaikkoja tai kunnollisia loungeja, mutta voin ainakin yhtyä The Hindun toiveeseen ”toivottavasti
edes vessat löyhkäävät jatkossa vähemmän”.
PS. Chennain lentokenttä sai vuonna 2001 ensimmäisenä lentokenttänä Intiassa ISO 9001-2000 sertifioinnin laatujärjestelmälleen.
PS. Chennain lentokenttä sai vuonna 2001 ensimmäisenä lentokenttänä Intiassa ISO 9001-2000 sertifioinnin laatujärjestelmälleen.
Ennen ja jälkeen(?):
5 kommenttia:
Luultavasti edellisen blogisi insinöörit jostain IIT:stä ovat näyttäneet kykynsä lentokenttäprojektissa. Ranking on samaa luokkaa. En ole koskaan nähnyt yhtä kamalaa lentokenttää mutta ilmeisesti sellaisia on muutama koska Chennai ei ollut huonoin. Vessaa en vapaaehtoisesti käytä mutta joskus on pakko sinne mennä.
Intia on ihmeellinen maa. Pitää olla lehmän hermot että voi asua siellä.
Jos vielä kertoisit mitä otsikkosi tarkoittaa. Miten paranee kuin pyy pivossa? En tiedä koko sanonnan alkuperää "parempi pyy pivossa kuin kymmenen oksalla" enkä saanut tolkkua siihen googlettamallakaan. kerro ihmeessä kansantieteilijä-suomenkielenharrastajalle tämän otsikon merkitys!
Enpä osaa kertoa. Harkitsen sen muuttamista. "Chennain lentokentän kotimaan terminaaliin uudistusprojekti myöhässä" olisi varmaan aika selkeä, jopa iskevä.
"Kuin tuhka tuuleen" on aika kiva jos haluaa pysyä sananlaskuissa. Lisäyksenä tietysti tuo tarjoamasi iskevä ja lukemaan innostava otsikko.
ikävän näköinen kenttä. en muista millainen oli kun kävin siellä 2010. ei ainakaan hieno.
Lähetä kommentti